Ha nem drift versenyző vagy, akkor úgy szeretsz autózni, hogy „tapad az aszfalt a gumitalp alatt”. Azért érdemes tovább olvasnod, hogy efelől biztos lehess. Ezért elmondjuk, mi minden hat a tapadásra. Azt is, amire eddig nem gondoltál. A végén ledöntjük, vagy megerősítjük a téli/nyári gumicsere mítoszát és elmondjuk, hány celsius fokban érdemes cserélni. Végül egy bónusz vezetéstechnikai tanácsot is adunk.
A közúti közlekedés alapelve a biztonság, ezért a guminak vizes és száraz úton, hidegben és melegben egyaránt tapadnia kell. Ugyanakkor arra is fel kell készülnünk, hogy száraz és nedves aszfaltfelületek néha hirtelen váltakozva kerülnek a gumik alá. És akkor más ugye a forró aszfalton nedves út, meg a fagyban nedves. Hogy a vihar első és tizedik percének különbségeiről ne is beszéljek, vagy hogy a tapadás szempontjából mennyire törvénytelen egy egész napos ködszitálás. Szóval a tapadás legtöbb esetben nem tőled függ, de azért van rá hatásod. No akkor nézzük szépen, sorban…
Gumik vizes és száraz aszfaltra
A megértéshez irány a Forma-1. A kommentártól mást sem hallunk a verseny alatt, csak hogy esőgumi, száraz gumi. A száraz útra való gumikon nincsenek bordák, mert úgy a legnagyobb a tapadás. Ettől azért ne érezd magad jampinak a kopócsík alatti profillal száguldozva, mert sem az autód leszorítóereje nincs úgy kimunkálva, mint a csupaszárny versenykocsikon, sem a gumid összetétele nem egyezik meg azokéval, sem az utat nem úgy takarítják neked, mint a pályákat Sumiéknak. Abban van csak igazad, hogy száraz úton nagyobb tapadást biztosít az alacsony profil, vagy egy totál slick.
Vizes úton sokkal jobb a bordázott gumi. Mégpedig azért, mert a gumi csak addig tapad, amíg a vizet ki tudja vezetni a speciális bordázat. A sima felület pedig nem vezet ki egy csepp vizet sem. Igen ezzel volt dolguk a mérnököknek az elmúlt 100 évben és még mindig csak ott tartunk, hogy már képesek vagyunk esőben jobban/rosszabbul tapadó gumikhoz jutni a gumiboltokban.
Mentsünk meg valakit
Egyáltalán nem vicces, amikor vizes felületen bekövetkezik az aquaplaning, azaz a vizenfutás. Amikor a mintázat nem tud elég vizet kiszorítani a gumi és az aszfalt közül, nem tapadás jön létre, hanem kenés. Az pedig csúszik. Erről a jelenségről tudni kell, hogy a sebesség növelésével és a tócsa mélységével arányosan könnyebben következik be. Veszélye, hogy az autó teljesen irányíthatatlanná válik, azaz kormányzásra az autó egyáltalán nem reagál. A tapadás viszont ugyanolyan hirtelen jön vissza, mint ahogy elment. Ilyenkor adja a teremtő, hogy a kerekek pont a menetirányba álljanak. Ellenkező esetben nagy zakó lehet belőle. A veszély mértéke a sebességgel hatványozottan nő. Vizenfutás ugyanabban a pocsolyában 180-as tempónál könnyebben következik be, mint 100-nál. Saját tapasztalat, hogy ez a jelenség az aszfalt minőségétől is függ. És igen, a jobb esőtulajdonságokkal rendelkező gumi lehet hogy drágább volt, de jobban védi a családodat az autópályák tócsáiban.
Gumik egyenlítőtől a sarkkörig
Na megint egy hülyeség, ami nem ide tartozik – gondolhatnánk. Azonban tudni kell, hogy a gumi melegre lágyul. Ebből azt kell megérteni, hogy a rengeteg környezeti tényező közül a hőmérséklet lesz az, ami a tapadás mértékét befolyásolja. Puha gumikat akkor kell használni, ha azt akarjuk, hogy a jéghideg aszfalton is rugalmas maradjon az abroncs (a rugalmasság a tapadás egyik kulcsa). A hidegre tervezett gumik rugalmasságát főként a gumi összetételével szabályozzák. Emellett a profilmagasság és a brodázat tagoltsága is rettenetesen számít. Hidegben a képlékeny gumi tapad jobban, ehhez kell a puha keverék. Ezen felül a téli gumin magas és rugalmas a profil. Ez a havas utakon jön jól, mert a gumi menet közben kiperdíti a havat a bordák közül, amitől a gumi újra képes kapaszkodni a következő fordulatnál. El kell fogadnunk, hogy a téli gumik élettartama rövidebb, ezért ne sajnáljuk viszonylag nagy profilmélységgel és kb 1-2 évvel korábban cserélni, mint ahogy eléri a kopócsíkot. Szóval a téli gumi olyat tud, amit a nyári nem. Viszont marhára tud csúszni egy napsütötte nyári kanyarban annak ellenére, hogy nyári záporban viszont jobb a nyári guminál. Ájjáj, mi ez a keveredés?
Milyen gumit kell venni és miért mennek tönkre a szicíliai gumiszervizek?
Nos, mit is kell megoldani a gumival? Azt, hogy a száraz, vizes, hideg, meleg, poros, nyálkás, saras útviszonyok változása közt soha nincs időd az adott útviszonynak a legmegfelelőbb gumira cserélni a boxban. Ezért egy jó átlaggumit kell venni.
Egy okos gumivásárló borda nélküli puha gumit kér a boltban jó magas, kemény bordákkal. Amilyen nincs. Ezért inkább egy olyat, ami a hőmérséklet és időjárási viszonyok változását figyelembe véve adott évszakban a legjobban megfelel a követelményeknek. Látható, hogy a téli és a nyári követelmények közt mutatkozik a legnagyobb különbség. Már-már celebnek számító gumidoktoraink füle hallatára ki merjük jelenteni, hogy a négyévszakos gumi a gumiabroncs gyártás mellékvágánya a mi éghajlatunkon. Valójában soha nem elég jó. A mi éghajlatunkon a négyévszakos gumi télen túl kemény lenne, nyáron pedig túl puha. Kell ez nekünk ahelyett, hogy évszakonként bevállalunk egy-egy cserét? Nálunk nyáron egy kemény összetételű, alacsonyan bordázott, jó vízkiszorító gumi tapad a legjobban (nálunk is kapható, nyári guminak hívják), télen pedig egy puhább összetételű abroncs, nagyobb profilmélységgel. Mindig abban az időszakban érdemes téli gumira cserélni a nyárit, amikor a napi középhőmérséklet 7 fok alá csökken, illetve az autót mi a nap 7 fok alatti időszakában használjuk.
Szicíliában a téli éjszakákon sincs hidegebb 5 foknál. Nincs dömping szerű téli-nyári csere.
A cikk elején szó volt a viharról
Amikor a jogsiért küzdöttem, akkor hallottam először. Azóta tapasztaltam is. Az úton lévő por elég masszív réteget képez, de amíg száraz, nem befolyásolja a tapadást. A vihar első esőcseppjei néhány percig zselé szerűre áztatják a port. Ekkor sokkal jobban csúszik, mint néhány perccel később, amikor az eső már le is mossa az útról a porból készült zselét. Mikor kell hát vigyázni? Amikor az eső esni kezd, vagy ha kitartóan szemerkél. A ködszitálás órákig képes zselé állapotban tartani az út porát. Ezekben az időkben nagyon nehéz eldönteni, hogy a téli vagy a nyári gumikkal járunk-e jobban. Azt viszont könnyű, hogy körültekintőbben kell vezetni és biztosabban kell fogni a kormányt.
Balesetmentes közlekedést kíván az OM Flotta Autószerviz!